Iespējo līdzdalību!

Izglītības attīstības centrs (IAC) 2025. gada janvārī uzsāk īstenot projektu “Iespējo līdzdalību!” Nr. 2025.LV/NVOF/MAC/019/L17. Pasākumu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Projekta mērķis ir veicināt pilsoniskās sabiedrības ilgtspēju, paaugstinot pedagogu un jauniešu pilsonisko kompetenci – apgūstot apmācību programmu un īstenojot uz iekļaušanu, sadarbību un sociālo atbildību vērstu pilsonisko praksi kopienās.
Projektā iesaistītas 8 skolu komandas (3 pedagogi un 4 skolēni) no dažādiem Latvijas reģioniem:
- Aizkraukles novada vidusskola
- Brocēnu vidusskola
- Daugavpils Tehnoloģiju vidusskola-licejs
- Ilūkstes Raiņa vidusskola
- Madonas Valsts ģimnāzija
- Maltas vidusskola
- Rīgas 72.vidusskola
- Rīgas Ostvalda vidusskola
Programmu veidos trīs satura sadaļas – tradicionālā līdzdalība, e-līdzdalība un iekļaujoša līdzdalība:
- Pedagogi programmu apgūs semināros un zināšanas tālāk nodos saviem skolēniem un citiem, projektā tieši neiesaistītiem pedagogiem. Programma paredz zināšanu apguvi par līdzdalības veidiem un arī dažādu līdzdalības formu praktizēšanu.
- Skolēni kļūs par pilsoniskās izglītības mentoriem. Semināros un pieredzes darbnīcās viņi apgūs ne tikai programmu “Iespējo līdzdalību!”, bet arī metodiskās iemaņas savu zināšanu tālāknodošanai un pilsoniskās prakses iniciatīvu organizēšanai vietējās kopienās.
- februārī Rīgā, Izglītības attīstības centra (IAC) birojā, norisinājās pirmais programmas apguves seminārs. Semināra laikā skolotāji tika iepazīstināti ar dažādām pedagoģiskajām pieejām pilsoniskās līdzdalības jautājumu apguvei, kas ļaus skolēniem labāk izprast un iesaistīties sabiedrības procesos. Projekta dalībnieki ieguva arī vērtīgus metodiskos materiālus, kurus turpmāk aprobēs savā skolā un izmantos mācību procesā, lai stiprinātu skolēnu zināšanas un prasmes pilsoniskās līdzdalības jomā.
Madonas Valsts ģimnāzija programmas pirmās daļas “Tradicionālā līdzdalība” metodiskos materiālus izmantojusi gan mācību procesā, gan ārpusstundu nodarbībās. Pilsoniskās izglītības metodika noderējusi skolēnu pašpārvalžu salidojumā un pasākumā “Ģimnāzistam pa pēdām” diskutējot par to, kādam jābūt aktīvam ģimnāzistam. Projekta materiāli rosina skolēnu interesi, ļauj mācīt atraktīvi un raisa diskusijas par sabiedrībā nozīmīgām vērtībām. Ar projekta ideju un materiāliem iepazīstināti arī citu Madonas novada skolu kolēģi.
4.aprīlī Rīgas 72.vidusskolā notika projekta jauniešu-mentoru pirmā tikšanās. Seminārā pulcējās dalībnieki no Rīgas Ostvalda vidusskolas, Madonas Valsts ģimnāzijas, Brocēnu vidusskolas un Rīgas 72.vidusskolas. Semināra vadītājas IAC ekspertes Ingūna Irbīte un Daina Zelmene iepazīstināja, kā “soli pa solim” īstenot pašvaldību vēlēšanu simulācijas, kurās vēlēšanas notiek maksimāli pietuvinātas realitātei, un topošie vēlētāji mācās izdarīt izvēli un praktizēt balsošanu. Nodarbībās jaunieši diskutēja par viņiem aktuālām problēmām un izvirzīja jautājumus, kuru risināšanu vēlētos iekļaut savu pašvaldību deputātu darba kārtībā, rakstot iniciatīvas vēstuli vai sagatavojot iesniegumu pašvaldības deputātiem.
Projektā iesaistītie jaunieši – mentori organizēja skolā diskusijas par aktuālām problēmām, ko būtu nepieciešams risināt, lai uzlabotu jauniešu dzīves kvalitāti Madonas novadā. Rezultātā tika formulētas problēmas un sagatavota iniciatīvu vēstule pašvaldības politiķiem, kurās pamatotas jauniešu idejas, kurām nepieciešami risinājumi. Projektā apgūtā vēlēšanu simulācijas metodika tika izmantota Madonas Valsts ģimnāzijas Skolēnu padomes vadītāja vēlēšanu organizēšanā. Pirms vēlēšanām jaunieši organizēja kandidātu debates, lai labāk iepazītos ar priekšvēlēšanu solījumiem un katra kandidāta mērķiem.
20.augustā Rīgā, Izglītības attīstības centra (IAC) birojā, norisinājās jau otrais programmas apguves seminārs “E-līdzdalība”. Tajā apskatīti tādi jautājumi kā elektroniski rīki saziņai ar politiķiem, e-rīki pašvaldību saiknei ar iedzīvotājiem (aplikācijas, saziņas grupas), platformas iniciatīvu iesniegšanai, diskusijām, petīcijām, aptaujām, e-demokrātijas juridiskais ietvars, izmantošanas iespējas, ieguvumi, riski un prakses piemēri. Padziļināti tika aplūkotas metodiskās pieejas e-demokrātijas platformas www.manabalss.lv iepazīšanai un izmantošanai. Tāpat tika analizēts tiesiskais regulējums un līdzšinējā prakse pilsoniskās līdzdalības budžetu ieviešanai pašvaldībās. Iegūtie metodiskie materiāli līdz 2025.gada decembrim tiks aprobēti mācību procesā.